先日イギリスのダンサー・振付師のローズィー・ケイさんのインタビューを聴いた。彼女は若い頃からバレエを習い、プロダンサーとして長年海外やイギリス国内で活躍していたが、2004年に自分のダンスカンパニー、ローズィー・ケイ―・ダンスカンパニーを創設した。最初は彼女自身、そのうちに一人二人をメンバーが増え、だんだんと大きな組織になっていった。

そんな折、ローズィーは資金集めをするためにカンパニーを慈善事業にするべきだというアドバイスを受けた。しかしそうするためにはイギリスの法律で創設者がそのまま取締役をやることはできなかったため、彼女は自らその座を退き、信用できる人員を役員に選んだ。それで書面上ローズィーは自分の会社の社員の立場になった。しかしこれは彼女の会社であり、会社の資金繰りや運営には彼女は深くかかわっていたし、創作的決断はすべて彼女が行っていた。

ローズィーは2年ほど前、ロミオとジュリエットを現代のイギリスの下町を舞台にした作品の制作途中だった。コロナ禍で舞台はどこも苦しい状況にあったため、彼女は仕事にあぶれていたあまり経験のない若いダンサーたちにも機会を与えようと何人か採用した。ところがこの新人ダンサーたちのムードが彼女がこれまで出会ったダンサーたちと違っていた。

彼女はリーダーとして新人たちがうちとけてくれる方法を考えていたが、なにせコロナ禍真っ最中だったため、みんなが一緒に食事をすることも出来ず、彼女は彼女で父親が病気で末期状態ということもあり、なかなかうまくいかなかった。

しかしそれだけでなく、ローズィーにはこの新しい世代の若者たちの態度がどうもしっくりこなかった。それというのも、彼女がダンサーたちを指導しているとき、何か注意をするとダンサーたちは嫌な顔をした。ローズィーはこの道25年のベテラン。振付師に注意されて嫌な顔をするなんて考えられない。第一コロナ禍でダンサーは仕事に飢えていたはず。そんな時経験もない新人が一流プロダクションで踊れるなど感謝すべき立場のはずなのに、彼らは振付師でありディレクターでもあるローズィーに対して全く尊敬の念をみせなかった。

そんな時事件が起きた。ローズィーはある日、若者たちを自宅に招待してパーティを開いた。夜もだいぶ更けて来てみなそろそろ出来上がってきたころ、誰かが次の題目は何を考えているのかと質問した。

ローズィーは次の題目としてバージニア・ウルフ著の「オーランド」の舞台化を考えていると話した。オーランドは不思議な話で、オーランドは何世紀も生きる不老不死の人物。私は映画を見たが確か彼はエリザベス朝の貴族として生まれた男性。ところがある日突然何故か途中で女性になってしまう。話のなかで何故そうなったのかという説明がない。しかし女性となったオーランドはそのまま何百年も生き続け最後は20世紀で終わる。

ローズィーはそろそろオーディションの広告を出そうと思っていると話した。ところがこの募集広告における言葉使いを巡って、まだカンパニーに入ったばかりの新人からクレームがついた。オーランド役はトランスジェンダーであるべきだという話しになったのである。

しかし彼女は女性と男性は違うこと、女性の身体を無視して誰もが女性になれるという考えは危険だという話を始めた。オーランドの面白いところは、男性貴族として生まれたオーランドは何の苦労もなく生きていたが、女性になった途端に自分の父親の財産を相続できないなどの差別にあう。これは社会が男と女をどれほど区別して扱っているかという話でもある。それにウルフの時代にはトランスジェンダーなどという概念すらなかった。だから女になりたい男の話などという設定にしたら話はまるで意味をなさないのだ。

話がすすむにつれて、若い子たちがどんどん喧嘩腰になっていくのが感じられた。どれだけローズィーが説明しようとしても、もう新人たちは彼女を完全に敵視していることがわかった。ローズィーは次の公演に彼等を必要としていたので、なんとかその場を収めようとしたがうまくいかなかった。

翌日彼女は取り締まり役員たちから自分が捜査対象になっていることを告げられた。捜査の結果、ローズィーの無実は認められ、ローズィー自身もダンサーたちに謝罪し、すべては収まったかに見えた。

ところがその後、その結果を不服とした自称ノンバイナリーのダンサーが抗議。外部の捜査員や弁護士がローズィーが設立しローズィーによって利益を得た会社のお金を使って雇われ、ローズィーの二度目の捜査が始まった。そして信じられないような酷い罪を着せられた。

自称ノンバイナリーのダンサーたちはローズィーが頻繁に元の性の代名詞を使うことを不満とし、ローズィーが険悪な職場を作っていると訴えた。しかしローズィーからすれば、振り付けをしている忙しく集中している間に、個々の好む代名詞など思い出せないし、「ハイ、男子はこちらから、女子はこっち」などと言ってる時にいちいちノンバイナリーだなんだのと考えている余裕はなかったと言っている。

このまま会社に残って何も言えない状況で仕事をすることは出来ないと決心したローズィーは自らが設立した会社を辞めて、心機一転、新しい会社を設立。再びダンスカンパニーを一からやり直すことにした。

彼女の新しいカンパニーでは女性が女性であるがゆえの経験を正面に押し出した作品を作り上げていくつもりだという。

これはインタビューアーの一人が言っていたのだが、自分が20歳の新人で、仕事にあぶれている時に未経験の自分を雇ってくれた20年も先輩のしかも有名な振付師が、親切にも自分たちを自宅に招待してくれて、お酒までふるまってくれているのに、その彼女の政治的な意見がどれほど気に入らないにしろ、それを責めるようなこと本人に向かって言うなんて想像もできないと言っていた。

全くその通りだ。自分がどれほど強い気もちを持っていたにしろ、自分はただの新人。ダンサーとしての能力もまだまだ未熟。その時分が有名な振付師の元で修行をさせてもらい、しかも大舞台に立たせてもらえるという時に、恩を仇で返すようなことが出来るその神経は理解に苦しむ。

こういう若者たちは学校で自分らのいう我儘が常に許されてきたのかもしれない。特に左翼思想は何を言っても受け入れられてきたため、その思想に誰かが反論するなど考えてもみなかったのかもしれない。もしこれが正気の世の中であったら、職を追われるのは振付師の方ではなく新人ダンサーの方だったはず。

しかしこれらの若者にとって、トランスジェンダリズムという考えは絶対的な善なのである。これは共産主義政権下で共産主義に批判的な上司を告発するのと全く同じだ。絶対的力のあるトランスジェンダリズムに少しでも歯向かう人間は誰であろうと許されない。即座に沈黙させる必要があるのだ。

最近プロジェクトベリタスの創設者ジェイムス・オキーフが重役会議で委員たちの裏切りにあい、自らが創設してここまでにした会社を追い出されるという事件が起きたばかりだが、ローズィー・ケイにしてもジェイムス・オキーフしても、これらの会社のブランドは創設者その人だ。彼女たちを追い出してもその会社は成り立たない。

ローズィー・ケイの居ないローズィー・ケイカンパニーなんてありえないだろう。慈善事業の資金減は寄付金だ。寄付をするひとたちはローズィーに会社だから寄付をしてきたのであり、彼女が居なくなった会社に何故寄付をする必要があるだろう?

いったいローズィーを追い出した若いダンサーたちは今後どうするつもりなのだろうか?

ローズィーには才能がある。だから彼女は再び新しい会社を始めることが出来る。だが経験もなく口うるさいだけの無能なダンサーたちに将来はあるのだろうか?

もしローズィーがこのままキャンセルされずに新しいダンスカンパニーを成功させることが出来たなら、イギリスにもまだまだ希望は持てるかもしれない。


1 response to トランス思想が原因で自分の創設したダンスカンパニーを追い出された女性振付師

苺畑カカシ1 year ago

https://www.bbc.com/news/entertainment-arts-59584638
By Katie Razzall
Culture editor
Dancers who accused a leading choreographer of transphobia have claimed she has jeopardised their safety by publicising her resignation.

Rosie Kay resigned this week from the dance company she founded in 2004.

She says she’s been forced out for views on sex and gender, expressed at a dinner party in her home in August.

Complaints made by the dancers present at the party led to an “unfair, opaque and horrific investigation process that’s still ongoing”, Kay said.

Earlier this week, the choreographer said she could not “endure this humiliation any longer” and spoke to the media about her decision to resign.

However, in an open letter seen by the BBC, the dancers claim that, by going public, Kay has caused “potential detriment to our careers”.

In the letter, the dancers say they want to “set the record straight and to ensure that any dancers under the supervision of Rosie Kay do not undergo the same marginalisation that we have suffered”.

Kay, 45, choreographed the film Sunshine on Leith and the Commonwealth Games Handover Ceremony in 2018.

She has been making challenging, socially committed and political work for decades and her production of Romeo and Juliet was performed as a double bill at the Birmingham Royal Ballet under the renowned dancer and choreographer Carlos Acosta.

Kay said the event on 28 August was supposed to be a bonding dinner for a dance company about to perform Romeo and Juliet. She explained she had wanted to invite dancers round ahead of the show’s opening, after the long months of the pandemic had lowered spirits.

“We’d had no social time because of Covid,” she told the BBC. “I cooked, put candles in the garden, and made a lot of effort as I wanted them to enjoy themselves.”

The dancers see it differently. They told the BBC that she was their boss, in a position of authority, which they felt made it an “unequal situation” from the start. “It was a work environment… she abused her position of power,” one company member said.

Late into the evening, the conversation got “heated”, according to Kay, as they discussed the next show she was planning, based on Virginia Woolf’s Orlando – a novel about a poet who changes from a man to a woman.

The dancers claim Kay said that “identifying as non-binary is a cop out”, that “allowing trans people to take hormone blockers is creating eunuchs” and that “transwomen are a danger to actual women in toilets and only want access to female toilets to commit sexual assault”.

Kay doesn’t believe a person can change their biological sex and says her right to be gender critical is protected in law. It puts her at odds with those who say transphobia in the UK is increasing and argue that questioning whether the identities of trans people are real fuels divisions and can lead to hate crimes.

‘Abused her power’
The dancers behind the letter wrote that they “respect Rosie’s right to hold the belief that biological sex is immutable”.

“However,” they continued, “no-one, no matter how big their platform, has the right to create a hostile work environment. She abused her power as our boss. Furthermore, she is now using her power as someone that has a louder voice than we can hope for.”
Kay believes what ensued at the dinner illustrates how women who stand up for women’s rights are deliberately smeared with accusations of transphobia and more. Others there that night describe it differently. They claim, as alcohol was consumed, she crossed a line by airing her views in a hostile way.

The letter, signed by six members of the company, added: “Rosie spoke about ‘the cake of rights’ and stated women have fought for their slice of rights and now men pretending to be women want a portion of that slice. This is a deeply offensive analogy and due to the fact that two trans non-binary people had a seat at the table, it felt very pointed.”

One of the company members told the BBC: “Initially, I was OK with her asking about why we identify as non-binary. It’s OK to be a bit curious. But her repeated questioning stepped into micro-aggression territory, then into something more potent. She was asking us to justify our existence, asking people to confirm their genitalia, as if that was evidence of who somebody is.”

These descriptions of the language she used are strongly contested by Kay. “I said, and it is correct to say, that women are losing rights to males who identify as women. These include rights to single sex spaces. This is not an analogy, it is a statement of fact, and I do not apologise for it.”

She added the only talk about “eunuchs” was a reference to Germaine Greer’s feminist text The Female Eunuch. She made the point strongly that she has been careful not to identify the dancers or marginalise them.

“This was a dinner in my own home, at which I was attacked by six individuals. The hostility was directed at me, and has lasted for nearly four months. I make no apology for standing up against this treatment, using the ‘power’ that I have earned through a 20 year career.

“Other women who do not have this power, cannot stand up like I have done. This is not aimed at the dancers, but at the toxic nature of a culture that will see women lose their livelihoods for believing that sex is real.

“I’m still in shock that hospitality could end with such an accusation.”

‘Devastated’
After the dinner, a complaint was made to the dance company’s board by some of the dancers. Following an initial grievance process, Kay said she tried to make amends.

She wrote an apology to the dancers for any offence caused, which has been recounted to the BBC. In it she said: “I am devastated by how the night went and how much it has affected you. It was never my intention to upset you, but I see now that I did so profoundly. I am truly sorry for this.”

Some of the dancers appealed. One told the BBC they didn’t feel the apology was “made with true ownership of the fact that she made transphobic comments”.

“By refusing to use dancers’ correct pronouns and rejecting their trans non-binary identities, Rosie is denying that a trans non-binary person can exist,” they state in the letter. “This is transphobia.”

I asked Rosie Kay if she is transphobic. She said: “Absolutely not. I believe in sex-based protections and women’s sex-based rights.

“I’m not transphobic. I believe adults can behave and live any way they want, but I believe in the protection of women’s rights.

“The presence of males who may falsely say they are transwomen in female toilets can cause trauma to women who have suffered sexual assault, as a significant number of women have.”

After the appeal, another investigation opened which is still ongoing, nearly four months after the dinner.

“It’s been absolutely terrible for my mental health,” Kay said. “I don’t blame the dancers. Everyone is entitled to their views. But I do feel I have been put through an unfair process and those in control of the Rosie Kay Dance Company have shut down a leading female choreographer.

“They decided to cancel my upcoming show, Orlando, without any discussion. But be assured, the people who have conspired to make my life so miserable over the last four months have not cancelled me. I will be back.”

Rosie Kay Dance Company told the BBC: “We are surprised by this account and strongly resist this interpretation of events. However, we will continue to respect the confidentiality of the investigation process and are therefore unable to comment further.”

Iona McGuire, a non-binary dancer at the centre of the row, said: “We weren’t striving to cancel Rosie. I was hoping for acknowledgement of her blatant transphobia and an apology for her constant refusal to use my correct pronouns.

“I was not going out of my way to have Rosie Kay removed from the company, I wanted there to be proper acknowledgement of what had happened.”

Kay says she never refused to use chosen pronouns and that “what the dancers mean by ‘blatant transphobia’ is nothing more than a recognition that sex is biological, immutable and binary”.

Kay has called the process a “Kafkaesque nightmare” in which she has been “lied to, ignored, ostracised and shut out of my own company”.

She has been supported by the Free Speech Union, a group that supports people who are victims of cancel culture and advocates for freedom of speech.

Its general secretary, Toby Young told the BBC: “The fact that this dance company effectively pushed out its founder and creative leader demonstrates the extent to which arts organisations have been captured by gender identity ideology.”

For some, the story will raise questions about what you can say in your own home. For others, it might be an example of how generations are divided on the issue of trans rights, and even the nature of conversation itself. Or is it a sign of progress?

In the end, it’s perhaps just the latest example of the toxic nature of the debate around one of the most apparently divisive issues of current times.

ReplyEdit

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *